Friday 23 March 2012

9 Mach 08

Anak bujangku baru saja pulang dari menghadiri taklimat/kursus tugasan sebagai kerani pilihanraya di pejabat daerah sini.

" Bila nak mengundi tu?" Tanyaku.
"Entah...kena tanya najib..{DS NAJIB}."

Aku tersengih menerima jawapan mudah itu sambil terkenangkan insiden mengundi dalam PRU12 8 Mach 08.
Hendak dijadikan cerita ic milikku tertinggal di Klinik Ihsan Kuala Terengganu kala aku mendapatkan rawatan sakitku di sana. Jadi aku rasa tak payahlah aku nak pergi mengundi kot. ic milikku itu sudah diambil dan disimpan keluarga di Terengganu tapi belum sampai kepadaku. Kalau hendak mengundi mesti nak gunakan ic.

Akupun leka dengan kerjaku di luar rumah sehingga jiranku memberitahu info yang diperolehinya daripada radio Pahang fm bahawa boleh mengundi dengan menggunakan dokumen penting diri yang lain selain ic. Suka hatiku mendengarnya. Dapatlah aku pergi mengundi walau nak berjalan pun tak berapa larat.
Aku bercadang nak gunakan kad OKU sebagai ganti ic.

Susah payah aku keluar mengundi dengan ditolong petugas-petugas undi di situ tetapi keputusan yangku harapkan menghampakanku dan ramai yang sealiran denganku.

Jangkaan jiranku yang mengatakan PRU kali ini ada geruhnya kerana ramai anakmuda yang memberi isyarat jari telunjuk ke bawah. Mungkin simbol kejatuhan.

Betul pula dugaan orang-orang biasa sepertiku dan jiranku idah kala diumumkan keputusan PRU12.
PKR DAP dan PAS saling bergandingan membentuk kerajaan dibeberapa buah negeri.

Sebelum ini telah berlaku beberapa kerumitan yang merunsingkan di dalam kerajaan sedia ada sehingga rakyat marhaen merasa mereka perlu mencari  parti alternatif yang kononnya akan menyelesaikan semua masalah yang terbentang.

2 comments:

  1. tak penah mengundi sebelum ni.huhu
    tapi insya Allah tahun ni akan kuar mengundi kali pertama di usia 33 tahun

    ReplyDelete
  2. yeke selamat mengundi n pilih pemegang amanah harta warisan nenek moyang kita yg boleh dipercayai...

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist